Casinon har varit på stadig frammarsch ända sedan början av 2000-talet, men det var troligtvis inget som gjorde så stor skillnad i denna värld som introduktionen av smartphones. Helt plötsligt fanns det helt nya möjligheter att spela oavsett vad man än befann sig. Men det var även starten för en ny standard för hur man utvecklade casinospel.
Mobilcasino var nästa stora grej när det kom och det fortsätter att vara något som många lägger fokus på att kunna erbjuda. Smartphones drivs ju inte att samma hård- eller mjukvara som en dator, så det är ju inte svårt att förstå att det kunde dyka upp problem för något som var tänkt att fungera på båda. Och detta var just vad man snabbt fick reda på när man försökte utveckla det första mobilcasinot. Den största och mest akuta problemet var att spelen inte fungerade tillräckligt bra på en vanlig smartphone.
Anledningen till detta var att spelen var programmerade i Abode Flash, något som aldrig fungerat särskilt stabilt på smartphones. Detta var i början på 2000-talet och det är inte förrän ganska nyligt som Adobe slutade försöka fixa Flash och började uppmana utvecklare att använda andra alternativ istället. Nu stod man ju inför problemet hur man kunde erbjuda casino i mobilen när man inte kunde garantera att spelen faktiskt fungerade hela tiden. Och om någon skulle förlora en jackpot på grund av att spelet kraschade skulle man få ännu större problem.
Alternativet visade sig vara att helt enkelt konvertera spelen från Flash till ett annat mer stabilt format. Lösningen blev uppenbart att HTML5 skulle komma till räddningen och man började helt enkelt konvertera spelen. På grund av detta var spelutbudet i mobilcasinons tidiga dagar betydligt lägre än det man kunde hitta på datorn, konverteringen skedde ju allt eftersom. Idag är det inte alls lika stor skillnad, men vissa spel uteblir än idag, men då är det oftast för att de inte varit tillräckligt populära för att konverteras till att börja med.